Het Covid-19 virus daar begon het allemaal mee, begin van dit nieuwe jaar 2020, een wereldwijde pandemie volgde, inmiddels zijn er in Nederland en landen om ons heen vergaande versoepelingen t.o.v. van een aantal maanden geleden, waar een intelligente lockdown nodig was om het virus de kop in te drukken. Het is fijn dat ons leven weer een wat andere wending krijgt, het blijft oppassen voor eventuele uitbraken, die zouden kunnen volgen op deze versoepelingen, uiteindelijk is een ieder hier zelf verantwoordelijk voor, verstandig omgaan met het nog bestaande probleem, is dus het advies.

Atelier Henk Sentel heeft vroegtijdig dit schilderseizoen vanwege Covid-19 zijn deuren moeten sluiten, maar ik heb zeer goede hoop dat we in September met een nieuw seizoen veilig kunnen starten, er dus geen blijvende online cursus nodig is. Het zomerreces is door corona het afgelopen seizoen wat eerder ingezet, Juni, Juli en Augustus zijn voor mij maanden waarin ik mij uit kan leven in allerlei zaken, vakantie houden, wat opruimen (veel gedaan in deze corana-tijden) en natuurlijk ook zelf schilderen. Graag wil ik in deze bijdrage een werk in wording met jullie delen, het schilderij is een verhaal wat over kersen gaat.

KERSEN-STORY

‘Ode aan Jan van Buren’ Olieverf/paneel/20×20 cm
Zo ziet het schilderij er nu uit, er gaat nog veel gebeuren, wordt vervolgd!

In het schilderij ‘Ode aan Jan van Buren’ zijn ook 2 kersen geschilderd (zie hierboven) Dominee Jan van Buren onderzocht de betekenis van kersen die voorkwamen in schilderwerken vanuit de ‘middeleeuwen’ en huidige schilderkunst. Zo had hij ook mijn schilderij gespot voor publicatie in een boekje van zijn hand. Kersen staan ook symbool voor hoop en van Buren koppelde dit aan zijn geliefde. (even in het kort geschetst als inhoud van zijn boekje) In dat specifieke werkstuk van mij staat vooral het nog ongeboren leven centraal, een thema wat in meerdere van mijn werken voor komt. De kersen die ik nu aan jullie toon, zijn ontstaan vanuit zicht op de pure realiteit, tijdens een zomerdag gefotografeerd, onder fel zonlicht van rond 13.00 uur, met donkere diepe schaduwen. En omdat ik niet een schilder ben die een op een overneemt, moest er in dit specifieke kersen verhaal ook iets gebeuren, meteen was er het imaginaire kersenboompje, gesitueerd in de linker kers, en nu ben ik bezig om de huid van beide kersen qua kleuropbouw diepte en een optische illusie mee te geven in het geheel, m.a.w. het is een kersen story geworden, waar ik mij in uit kan leven, kijk even mee naar de opbouw in de slider bovenaan deze pagina. Wordt vervolgd! Mocht je vragen hebben over de manier waarop ik schilder, bereikbaar via WhatsApp, Instagram, Facebook of LinkedIn.

WAT EEN KERS NIET VERMAG

Vlinder Madonna van Johan Maelwael

Kersen kunnen in kunstwerken zeer uiteenlopende betekenissen meekrijgen van hun vervaardigers. Voor de hand ligt de symboliek van vruchtbaarheid, gekoppeld aan een sterk sensuele uitstraling, zowel vrouwelijk als mannelijk, dankzij de gladde, ronde vormen en de dieprode, vol glanzende kleur. Op enkele middeleeuwse schilderijen liggen kersen achteloos op de eettafel van edellieden, als statussymbool, vanwege het exquise karakter van de kers. In de Vlindermadonna van Johan Maelwael, die de afgelopen 13 jaar maar liefst drie maal in Nederland tentoongesteld is, reikt een engel het Christuskind een kers aan. Hij zit levendig op de schoot van zijn moeder Maria en pakt de kers aan alsof hij de draagwijdte daarvan al ten volle begrijpt en aanvaardt. Lees verder op: www.hetwoudderverwachting.nl/

Overzicht.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *