Via onderstaande aspecten wordt een fijnschilder/techniek  aangeleerd met als doel om tot een realistisch geschilderd Fijnschilder- werkstuk te komen.

  • Prepareren van het paneel. (MDF of Masonite)
  • Het gekozen onderwerp via rastering overzetten op het paneel.
  • Daarna start men de eerste laag in de onderschildering met zeer verdunde olieverf.
  • Kleuren: Omber naturel of Gebrande Omber en Titaanwit.
  • Vervolgens deze onderschildering voltooien tot alle ruimtelijkheid (plasticiteit) in licht en donker aanwezig is.
  • Hierna starten met de eerste glacis lagen van transparante olieverf over de droge onderschildering.
  • Er wordt geleerd om met zowel transparante (glacis, glaceer techniek) als dekkende olieverf te schilderen.
  • Techniek aanleren van de penseelvoering en leren omgaan met de verschillende kleuren. (kleurenleer)
  • Informatie over de afwerking van het schilderij in retoucheervernis en slotvernis.

In dit gesprek is van belang dat duidelijk wordt waar de specifieke interesses liggen als het  gaat om deze fijnschilder techniek. Graag wil ik van u weten wat er al op teken en schilder gebied plaats gevonden heeft.  Mocht u werk willen laten zien? breng het mee, altijd leerzaam. Van belang is dat u al enige ervaring opgedaan heeft met tekenen.

Tekenen is onlosmakelijk verbonden aan schilderen. Om deze specifieke techniek aan te leren is enige ervaring met schilderen gewenst. En dat de vraag beantwoord kan worden waarom u een realistisch werkend schilder wil zijn of worden. In het atelier werk ik graag met mensen die hun passie willen delen met mij en gelijkgestemden.

Aanleren van het fijnschilderen en de  techniek die hierbij hoort wordt bij mij niet geduid via een bepaald ‘les model’ of schilderen naar directe waarneming. Men werkt naar een eigen gekozen onderwerp in de vorm van een zelfgemaakte foto. Deze foto ondersteuning legt de nadruk op het feit dat een werkstuk bedoelt is als studie-object. In de loop van het gehele schilderproces kan het schilderij als zodanig (in overleg) aangepast worden in sfeer en beleving.

Van belang is dat het door u gekozen onderwerp ten volle aansluiting vind bij deze techniek van schilderen. Die uitgevoerd word via opeenvolgende lagen wat betreft de onderschildering en de afwerking in kleurlagen via de glacismethode van zowel transparante als dekkende olieverf. Een‘kijk’ ontwikkelen in het schilderen en ‘creativiteit stimuleren staat bij mij hoog in het vaandel. Van belang is het inzichtelijk maken van de gekozen techniek in al zijn facetten. Wat inhoud dat er een schilder proces in gang gezet wordt van drager prepareren tot een gewenst eindresultaat.

Drie factoren  waar men rekening mee dient te houden zijn: ‘concentratie’‘nauwkeurigheid’ en ‘geduld’ zeer bepalend voor het slagen van een fijnschilder werkstuk. Het plezier in het doen, sociale contacten en van elkaar leren zijn mede belangrijke factoren om het voor u als cursist een fijne periode te laten zijn.

Er wordt gewerkt in kleine groepen van maximaal 6 personen (geen privé lessen) , waardoor individuele begeleiding voor ieder op zijn/haar eigen niveau  garant staat voor kwaliteit in overdracht.  Alle nodige informatie om te starten wordt via mail toegezonden. Tijdens de schilder bijeenkomsten wordt men voorzien van informatie over materialen zoals penselen, verf en mediums. Tijdens de bijeenkomsten is gebruik maken van de huis/bibliotheek mogelijk. Inzichtelijk zijn: kunstboeken  van bekende kunstenaars die hun sporen verdient hebben in de schilderkunst. En boeken die gaan over schilder en teken technieken.

De praktijk wijst uit dat er geen garantie is op een eindresultaat binnen de 12 bijeenkomsten. De reden hiervan is gelegen in het tempo waarin geschilderd wordt die bij iedere deelnemer verschillend is. Ook de complexiteit van het gekozen onderwerp kan ervoor zorgen dat men langer dan een sessie bezig is om het schilderij te voltooien. Het is altijd mogelijk om dan in te schrijven voor nog een periode of meerdere.

Het is de bedoeling dat een eerste schilderij uitsluitend in mijn atelier geschilderd word. Dan alleen is er alle gelegenheid om de techniek en alles wat er aan kennisoverdracht nodig is te communiceren en dit gaat niet in de thuissituatie. Mocht men toch willen schilderen thuis is het advies: zet nog een paneel op met een eigen onderwerp en schilder dit via aangeleerde techniek.

Verbaas je over zoveel kwaliteit.! Reageren naar de makers is niet alleen leuk maar ook leerzaam, het internet interactief!

Dagdelen:

Maandagochtend       09.30 tot 11.30 uur

Donderdagmiddag     12.00 tot 14.00 uur

Vrijdagochtend            09.30 tot 11.30 uur

.

Stuur een mail naar henk@henksentel.nl
of bel via 0251- 249 234

Wilt u bij aanmelding in uw mail vermelden:

  • adresgegevens
  • telefoonnummer
  • welk dagdeel u het beste uitkomt.

Kan ik thuis doorgaan met schilderen?

Het thuis schilderen.
Als voorwaarde wordt gesteld dat men het eerste schilderij uitsluitend in het atelier maakt. De start hiervan begint in de eerste 12 bijeenkomsten. Er is aangegeven dat er niet binnen deze eerste periode een afronding plaats vind van de schilder werkstukken, de reden: vaak gelegen in het onderwerp, is dit wat complex heeft men meer tijd nodig om tot een afronding te komen.
Het thuis schilderen behoort misschien ook tot de artistieke vrijheden, maar het is niet altijd de juiste weg. In de thuissituatie kun je geen beroep doen op de docent, men staat er alleen voor, worden er geen goede keuzen gemaakt zal zich dit tijdens de bijeenkomsten manifesteren.
Genoemd aspect wordt gecommuniceerd, er is altijd overleg en dat is nodig om frustraties in het schilderen te voorkomen.
Advies:Als men onzeker is in kunnen laat het werk dan thuis gewoon staan en beperk je tot de schilderbijeenkomsten. Als je niet tot een afronding komt en er volgt nog een inschrijving heb je meer profijt van wat je leert dan geforceerd schilderwerk. (inschrijven voor een nieuwe periode is altijd een optie)
Het kan ook zijn dat men het inzicht(en) in het spel wat schilderen heet heel goed kan volgen, als resultaten er naar zijn is het geen probleem om thuis te genieten van deze prachtige invulling van tijd.

Een goede optie is om het geleerde toe te passen op een tweede paneel wat men dan uitsluitend thuis schildert.
Er is altijd overleg tijdens de schilder bijeenkomsten over de voortgang van een werkstuk, dit zie ik als een zeer belangrijk onderdeel in het schilderproces.

Schilderen in het atelier
Het schilderen tijdens bijeenkomsten in het atelier is een aaneenschakeling van stappen, men kruipt in de huid van een onderwerp, je neemt waar en ziet het werkstuk groeien, in het begin is men verbaasd over het feit dat in de gegeven tijd (2 uur per dagdeel) maar zo’n klein stukje schilderwerk als resultaat zich openbaart, inderdaad een wonderlijk gegeven. Dit aspect heeft vooral te maken met de opbouw, fijn schilderen is laag over laag komen tot een verfijnt stukje schilderwerk. Nu bouwt men in het algemeen ieder schilderwerkstuk op via het ‘vet over mager’ principe; de fijnschilders onderscheiden zich door meestal het ‘precieze’ te volgen van wat men uit gaat beelden.