De KersenMadonna Ode aan Jan van Buuren

Inmiddels is het schilderijtje voltooid en recentelijk geëxposeerd in de grote kerk van Edam tijdens de ‘surrealisten tentoonstelling’ Toen ik met dit werk bezig was kreeg ik een verzoek van Predikant Jan van Buren woonachtig in de gemeente Kollum/Leeuwarden. Dominee van Buuren was bezig met een boekje genaamd ‘De Kersenmadonna’ Wat hij schreef voor zijn meisje, voor Betty die ernstig ziek, maar volhoudt omdat ze hoop koestert, het boekje dateert uit 2013, waarin een prachtig verslag gedaan wordt door hem over de betekenis van ‘kersen’ in de kunst geschiedenis gekoppeld aan hoop.. Zijn verzoek was of hij een foto mocht gebruiken van mijn werk in wording als visuele ondersteuning van zijn verhaal in de Kersenmadonna. Hoe het Betsy verder vergaan is, is mij niet bekend.

Het is een zeer onderhoudend klein boekje waarin Jan zijn bevindingen over de betekenis van kersen toelicht bij verschillende items die hij opgespoord heeft zoals: een vitrine waarin een madonna met kind in een van de gangen van het MCL in Leeuwarden afkomstig uit het voormalige Bonifatius Hospitaal. In dit beeld viel hem vooral de kersen op, twee aan het oor van het kindje Jezus, die er ook twee in zijn rechterhandje houd, het verbaasde de dominee zeer en hij ging verder op zoek naar de betekenis en symboliek van ‘de kers’ In het boekje wordt ook beschreven: een processie van de kersenmadonna  vanuit het Italiaanse stadje Aquapendente bij het Lago di Bolzena en het schilderij Madonna delle Ciliegie (Madonna van de kersen) van de schilder Stefano di Giovanni (1932-1450) Dirk Bouts uit Haarlem (1410-1475) schilderde zijn Maria en de kersen met de ingetogenheid van de Vlaamse Primitieven, van wie hij een van de voornaamste meesters is, ook hier kersen als symboliek. Of een werk vanuit het museum van Leuven in België  waar hij het schilderij van Pieter Coecke van Aelst uit 1530 belicht. En Joost van Cleve (ca 1480-1541) hij schilderde  minstens vijf maal de madonna met Kersen. Opmerkelijk is het beeld van Onze Lieve Vrouwe van de bloeiende Betuwe, alle items worden door predikant van Buuren zeer gedetailleerd beschreven. En zo kwam hij uit bij mijn schilderij waarin twee kersen te zien zijn als symbolen, ik was zeer vereerd  dat van Buuren dit werk ook beschrijft in zijn boekje. Dat deed hij zo:

Aangegeven door mij dat ik de vruchten als verleiders zag keek van Buuren op een geheel eigen manier naar de afbeelding, en schrijft het volgende:

Bij de appel, die imponerend de tafel vult, ligt de afbeelding van een ander mens, vaag, stil, nog zonder eigenheid. De appel is rood, glimt, wil gegeten worden, ja, de appel verleidt. Niet zonder gevolgen. Het beeld is in tweeën, er is een er-voor en een er-na:het gordijn verbergt wel, brengt wel scheiding aan, maar roept gelijk vermoedens op. Er is, iets minder vaag dan het portret van de geliefde op tafel, het torso van een hoogzwangere vrouw zichtbaar met appelronde borsten en kersenrode tepels. De kersen beheersen zeer de achtergrond: ook zij zijn verleidend, maar nu tot hoop, tot verwachting, toekomst, die zich aan onze macht onttrekt, maar die er verassend zijn zal

Met dank aan Predikant Jan van Buuren.

SAM_7396

‘De Kersenmadonna’

Olieverf/paneel/20x20cm De verfijning en kleurdiepte zijn via kijken naar een PC scherm niet te vergelijken met getoond in real-live.

This entry was posted in Atelier Nieuws, Homepage. Bookmark the permalink.

Comments are closed.