Achter de Coulissen in Op de Ezel

Is voorlopig de titel van een nieuw te maken schilderij.

Het paneel (masonite 6 mm) van 120 x 30 cm is eerst vetvrij gemaakt en daarna bewerkt met 6 lagen Gesso waarin een beetje zwarte acrylverf is gemengd om tot een licht grijze ondergrond te komen. De verf is opgebracht met een lakroller (zeer fijn van structuur) en tussen elke laag geschuurd met een Black & Dekker KA161 (fijn schuurpapier). De laatste 2 lagen zijn handmatig geschuurd met een schuurpapier wat ook in de autoindustrie gebruikt word bij het polijsten van autolakken. Het paneel wordt hiermee zeer glad. De voorstudie als tekening zal opgebracht worden met een 2 H tekenpotlood. Normaal gebruik ik om een tekening over te brengen een rastermethode (zeer betrouwbaar) Dit wil zeggen dat als je naar een voorbeeld werkt en daar een zwart wit kopie van maakt deze indeelt in een gekozen genoemde maatvoering van het raster. Maak zo’n zelfde raster ook op je paneel en teken zorgvuldig de compositie over. Men kan indelen in vakjes van 2.5 cm of van 5 cm naar gelang het onderwerp.  In dit geval heb ik een voorstudie gemaakt van mijn onderwerp op schaal dus is het mogelijk om zonder raster te werken maar alles goed uit te meten in dit geval schaal 1:4.

Het paneel met Voorstudie

Inhoud (voorstudie) schilderij.

De voorstudie  laat een tafereel zien gesitueerd op het strand, verre horizon en zee. Er zijn verschillende plans aangebracht ( De indeling in plans is een compositorische indeling van het beeldvlak, met plans ontstaat ruimtesuggestie of diepte werking.)
Ook wordt er van afsnijding in het beeld gebruik gemaakt, hiermee suggereer ik alsof het geheel zowel links als rechts gewoon door kan gaan. Het is dus ‘inzoomen’ er wat dichter op zitten, net zoals een camera dit ook doet. Het idee (uitgangspunt een velletje A4 papier) was om iets te laten zien van de bergen met papier (wereldwijd) die constant dag in dag uit verbruikt worden. Daar werk ik natuurlijk zelf ook aan mee, dit even terzijde, in feite is het een minuscule aanleiding om iets te verbeelden wat eigenlijk te maken heeft met hoe wij (mensheid) met onze aarde omgaan. Inmiddels ben ik er achter gekomen dat het inhoudelijke aspect van mijn schilderijen en tekeningen (voor mij) achteraf pas duidelijk worden. Dus ga ik mij nu alleen focussen op het totaal beeld waarin herkenbare attributen zoals het ei, water, fruit als organische objecten een soort van symboliek vertegenwoordigen. Dit werk is dus een samenstel van beelden, die ik niet alleen graag schilder maar kenbaar maak als mijn beeldtaal.


Details Voorstudie Achter de Coulissen.

coulissen
Onderdelen van een beeldende compositie, zoals de zijstukken in een toneelopbouw, die het oog van de toeschouwer stap voor stap de diepte in leiden.

En hiermee kan ik voorlopig aan de slag…. het zomerreces is hiervoor een prima periode om te schilderen. Met de aantekening dat het bij mij (meestal) toch vrij lang duurt voordat een schilderij als zodanig zijn uiteindelijke bestemming krijgt.

Tot zover.

met een groet,

ATELIER HENK SENTEL PODIUM VOOR FIJNSCHILDERS.

This entry was posted in Atelier Nieuws, Homepage, Op de Ezel. Bookmark the permalink.

2 Responses to Achter de Coulissen in Op de Ezel

  1. Ton van Hamersveld says:

    Hi, Henk
    De inspiratie had je al een tijdje geleden. Nu dan een start gemaakt om het idee verder uit te werken in olieverf. Ben benieuwd hoe de kleustelling zal zijn. Veel inspiratie!
    Betekend het dat “Stil ontwaken” nu afgesloten is?

  2. henksentel says:

    Dank je wel Ton,
    citaat:
    Het oogt dan ook weer als fantastisch(sur)realisme net zoals in het schilderij ‘Stil Ontwaken’ 120 x 30 cm/masonite/olieverf/gestart eind 2009/2012 Nog niet gereed.

    Dus….daar doen we nog het een en ander aan 🙂